Monday, 24 October 2016

SENAMAN KUDA MENGGELIAT Vs DAYA TAHAN HUBUNGAN KELAMIN

Assalamua’laikum.

Senaman kuda menggeliat? Kenapa kuda? Itu saya tak pasti, tapi nama senaman ni memang ada nama kuda.

Kalau korang nak letak nama binatang lain pun boleh (nama semut Maikel pun sedap!). Ok. Senaman ni umumnya untuk mereka yang berjantina lelaki dan khas untuk mereka yang sudah berkahwin atau berstatus suami.

Kenapa? Saya malas nak cerita panjang, korang kalau rajin boleh buat senaman kuda menggeliat ni. Nanti kalau ada kesan baik, korang diam-diam sudahlah!!

Paling bagus, korang amalkan senaman kuda geliat ni bila bangun tidur. Bukak mata, baca doa bangun tidur dan terus buat. 
Ini Langkah-Langkah Senaman Kuda Menggeliatnya;
Berdiri Tegak: Tenangkan fikiran dan tarik nafas 3 kali. Tangan lurus ke paha dan relakskan otot-otot badan korang. Depakan tangan. Tangan tu pastikan sama lurus dengan bahu.

Tarik Nafas: Tahan nafas dan lepas perlahan-lahan. Korang ulang 3 kali. Langkah ni penting untuk melancarkan darah ke tubuh badan kita.

Bongkokkan Tubuh: Keadaan tubuh seperti kita rukuk dalam solat. Tarik nafas 3 kali. Langkah ni bagus untuk kesihatan pinggang dan urat paha. 
Duduk Mencangkung: Pastikan kedua belah kaki dirapat dan tumit kaki terangkat. Tarik nafas 3 kali dam hembus perlahan-lahan. Pastikan jugak kedua belah paha korang dibuka semaksimum boleh. Tujuannya supaya darah lancar ke situ. Langkah ni jugak bagus untuk bahagian pinggang dan bahagian alat sulit.

Duduk Tegak: Kedua paha dibuka dan tapak kaki ditemukan. Ambil Minyak Lintah Tradisi Gunung Asli dan urut sekitar paha membawa ke lutut (sapu secara turun dan naik ke atas) sambil tarik nafas 7 kali. Lepas tu, urut dari lutut ke paha pulak dan picit pangkal paha selama 20 saat. Langkah ni bagus untuk buang angin, hancurkan batu karang. 
Duduk Tegak dan Temukan Tapak Kaki: Perlahan-lahan, korang tarik tapak menghala ke bahagian sulit. Tarik nafas 7 kali. Buka paha tu luas-luas. Bagus untuk kelancaran traffik darah. Bangun dan berdiri tegak. Relaks dan tarik nafas perlahan-lahan 7 kali serta hembus perlahan-lahan jugak.

Selesai: Ini hanyalah sebagai senaman pagi yang elok untuk kesegaran tubuh badan dan mungkin juga bagus untuk bahagian sulit lelaki. Cara kita makan, apa yang kita makan, bagaimana kita mendapatkannya juga amatlah penting untuk menjamin kesihatan zahir dan batin.

Baiklah. Selamat Beramal!
Bagus Jugak Diamalkan Selain Dari Senaman Kuda Menggeliat?

SiCodek: Korang Pernah Tengok Kucing Menggeliat? Nak Tau Khasiatnya?

Anda Juga Mungkin Berminat: